Soma Chamber of Commerce and Industry continues to improve the quality of service for its members. In 2017, Soma TSO has added a new addition to its members’ efforts to provide easier and faster service. With the new year, the Trade Register fees had to be paid to the Tax Office or to the bank. Soma TSO members will be able to pay trade register fees in Soma TSO service.
In accordance with Article 34 of the Law on the Amendment of Certain Laws for the Improvement of the Investment Environment No. 6728 and Article 132 of the Mortgages Law No. 492, the authority to collect the fees related to commercial register transactions by Soma TSO was introduced as of 1 January 2017. Soma TSO members will no longer have to go to the Tax Office or the bank to deposit a Trade Registry Fee for every transaction they make or documents they make in the Trade Registry Service. As of 1 January 2017, Soma TSO Members will not lose time by going to the tax office and the bank for the transactions they make and the documents they receive. Members of Soma TSO will be able to pay the trade registry fees from Soma TSO counters without leaving the service building. Soma TSO will charge the fees charged by the Ministry of Finance to the procedures specified in its Law.
Soma Chamber of Commerce and Industry Chairman Hakan Işık stated that they are working without compromising the quality of service for their members. “Priority as Soma Chamber of Commerce and Industry is always the benefit of our members. We strive to provide quality and high standard services that our members deserve. Within this scope, we will perform a new service for our members in the new year. In 2017, the trade register fees will be deposited with the new law, which is issued in our room viziers. “Our members started their transactions for commercial registration transactions and then started their transactions and then returned to the chambers with the receipts that they paid the necessary fees to the tax offices or to the bank to pay the deposits. We sent the troubles of our members to TOBB President Sayf Rifat Hisarciklioglu and related ministries. As a result, a legal arrangement made it possible for trade registry fees to be taken by the chambers. Now our members will be saved from losing time by going to tax offices to deposit their fees. Thus, transactions can be done much faster, “he said.
Soma Ticaret ve Sanayi Odası üyelerine yönelik hizmet kalitesini yükseltmeye devam ediyor. Soma TSO, 2017 yılında üyelerinin daha kolay ve hızlı hizmet almalarına yönelik çalışmalarına bir yenisini daha ekledi. Yeni yılla birlikte Ticaret Sicil harçları Vergi Dairesine ya da bankalara yatırma zorunluluğu ortadan kalktı. Soma TSO üyeleri, ticaret sicil harçlarını Soma TSO hizmet binasında ödeyebilecek.
6728 sayılı Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 34. Maddesi ile 492 sayılı Harçlar Kanununun 132’inci maddesine eklenen fıkra çerçevesinde 1 Ocak 2017 tarihi itibariyle ticaret sicili işlemlerine ilişkin harçların Soma TSO tarafından tahsil edilmesi yetkisi getirildi. Soma TSO üyeleri artık Ticaret Sicil servisindeki yaptıkları her işlem veya aldıkları belge için Ticaret Sicil Harcı yatırmak üzere Vergi Dairesi ya da bankalara gitmek zorunda kalmayacak. 1 Ocak 2017 tarihinden itibaren hizmete giren Harç Takip ve Tahsil Sistemi (HTS) ile Soma TSO Üyeleri yaptıkları işlemler ve aldıkları belgeler için vergi dairesi ve bankalara giderek zaman kaybı yaşamayacak. Soma TSO Üyeleri, ticaret sicil harçlarını hizmet binası dışına çıkmadan Soma TSO veznelerinden ödeyebilecek. Soma TSO tahsil ettiği harçları Kanunda belirtilen usullerle Maliye Bakanlığı’na iletecek.
Üyelerine yönelik hizmet kalitesinden ödün vermeden çalıştıklarını belirten Soma Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Işık, “Soma Ticaret ve Sanayi Odası olarak önceliğimiz her zaman üyelerimizin menfaatidir. Bizler üyelerimizin hak ettiği kaliteli ve yüksek standartta hizmetleri vermek için gayret ediyoruz. Bu kapsamda yeni yılda üyelerimize yönelik yeni bir hizmeti daha gerçekleştireceğiz. 2017 yılında ticaret sicil harçları çıkartılan yeni kanunla odamız veznelerine yatırılabilecek’ dedi. Ticaret sicil harçları ile ilgili oda üyelerinin ödeme noktasında yaşadığı sıkıntıların yeni yılda kolaylaştırıldığını belirten Başkan Işık, ‘Üyelerimiz ticari sicil işlemleri için odamıza gelerek işlemlerini başlatıyorlar, sonra gerekli harçları vergi dairelerine ya da bankalara yatırmak üzere gidip, yatırdıklarına ilişkin makbuzlarla yeniden odalara dönüyorlardı. Bu konudaki üyelerimizin sıkıntılarını TOBB Başkanı Sayın Rifat Hisarcıklıoğlu’na ve ilgili bakanlıklara aktardık. Sonuçta yapılan yasal bir düzenleme ile ticaret sicil harçlarının odalar tarafından alınabilmesinin önü açıldı. Şimdi üyelerimiz harçlarını yatırmak üzere vergi dairelerine gidip gelerek zaman kaybetmekten kurtulacaklar. Böylece işlemler çok daha hızlı bir şekilde yapılabilecek’ diye konuştu.